2024 Aralık Rehberlik Bülteni

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI

Etkili-Verimli Ders Çalışma Nedir?

Etkili ders çalışma, yalnızca zaman geçirmekten ziyade, öğrenilen bilgilerin kalıcı ve anlamlı bir şekilde zihinlerde yer etmesini sağlayacak stratejilerle gerçekleştirilen bir çalışmadır.

Etkili ders çalışma, sadece sınavlardan geçmek için değil, bilgiyi derinlemesine öğrenmek ve gerçek hayatta kullanmak için de önemlidir.

Derslerimizde başarılı olmak temel hedeflerimizden birisidir. Verimli ders çalışma tekniklerini kullanarak bu hedefimize ulaşabiliriz.

Etkili Ders Çalışma Teknikleri Nelerdir?

  1. Amaç Belirleme
  2. Planlı Çalışmak
  3. Zamanı Verimli Kullanmak
  4. Verimi Azaltıcı Etkenleri Ortadan Kaldırmak
  5. Kesintisiz Uzun Süreli ve Çok Tekrarlı Çalışmak
  6. Çalışma Ortamını Düzenlemek
  7. Bol Alıştırma Yapmak ve Soru Çözmek
  8. Derse Hazırlıklı Gitmek
  9. Not Tutmak
  10. Aralıklı Tekrarlar Yapmak
  11. Teknolojiden Uzak Olmak

1. Amaç Belirlemek

Her iş bir amaca yönelik olmalıdır. Ders çalışırken de ilk olarak amaçlar belirlenmeli ve buna göre hareket edilmelidir. Kısa ve uzun vadeli amaçlar belirlenerek çalışmaya başlanmalıdır.

2. Planlı Çalışmak

Plan yapma konusunda eksikleriniz varsa büyük olasılıkla çalışmaya başlayacağınız noktayı belirleme, derslere ayrılacak vakit planlaması yapmakta ve mola sürelerini belirlemekte zorlanıyorsunuzdur. Vakti daha verimli bir hale getirebilmek için plan yapmalısınız. Planlamanızı aylık, haftalık ve günlük olacak şekilde hazırlamak işinizi kolaylaştıracaktır.

3. Zamanı Verimli Kullanmak

Hangi derse ya da konuya ne kadar süre ayıracağınızı ilgilerinize, yeteneklerinize, baskın zekâ türlerinize, size uygun öğrenme stillerine göre belirlemelisiniz.

Zamanı daha verimli kılabilecek yöntemlerden birkaçı;

  • Esnek çalışma saatleri vaktinizi verimli geçirmenizi sağlar.
  • Artarda sayısal ya da artarda sözel ders çalışmak verimi azaltabilir. Sayısal-sözel ya da sözel-sayısal sıralaması daha iyi olabilir.
  • Sabah saatlerinde mantık içerikli dersleri, akşam saatlerinde ise yorum içeren dersleri çalışmak daha faydalı olabilir.

3. Verimi Azaltıcı Etkenleri Ortadan Kaldırmak:

Verimli çalışabilmek için belli şartların sağlanması gerekir. Uykusuzluk, ağrı, yorgunluk, kaygı, dikkati dağıtacak sesler ya da görseller (müzik, televizyon, poster), açlık veya aşırı tokluk, yoğun olumsuz duygular, normalin üstündeki fiziksel şartlar (çok sıcak, soğuk, karanlık) gibi durumların giderilerek ders çalışmaya başlanılması gerekir.

4. Kesintisiz Uzun Süreli Çalışma Yerine Kısa Süreli ve Bol Tekrarlı Çalışmak

“UZUN SAATLER BOYUNCA DERS ÇALIŞIYORUM AMA BAŞARILI OLAMIYORUM.” diyorsanız bu konuda hata yapıyor olabilirsiniz. Verimi düşüren en büyük etkenlerden biri de hiç ara vermeden uzun süre çalışmaktır. Doğru olan kısa süreli ve sık sık çalışmak olacaktır. Örneğin; 45 dakikalık çalışmanın ardından 15 dakika mola vermek iyi olacaktır. Kısa süreli dinlenmeler sayesinde dağılan dikkatinizi toparlayabilecek ve daha verimli çalışabileceksiniz.

Aralıklı ders çalışmada pomodoro tekniğini de kullanılabilirsiniz. 25 dakika çalışma sonunda 5 dakika nefes molası vererek 30 dakikalık periyotlar oluşturup ve bu periyotları 4 kere tekrarladıktan sonra yarım saatlik bir mola verebilirsiniz ve bu 2 saatlik döngüyü istediğiniz kadar tekrarlayabilirsiniz.

5. Çalışma Ortamını Düzenlemek

    Çalışma ortamının belirli özelliklere sahip olması gerekir. Bu özellikler şunlardır: detayların az olması, toplu ve düzenli olması, ortalama ısı ve ışık kaynağına sahip olması, gürültünün olmaması, dikkat dağıtacak görseller veya eşyaların bulunmamasıdır. Uzanarak çalışmak rahat bir çalışma şekli olsa da dikkati toplamayı zorlaştırdığı için tavsiye edilmez.

    6. Bol Alıştırma Yapmak ve Soru Çözmek

    Çalıştıktan sonra konuyu pekiştirmek için en iyi yöntem alıştırma yapmak ve soru çözmektir. Diğer faydaları da aha fazla soru çeşidi görmek ve konulardaki eksikleri fark etmektir. Tekrar yapıldıktan sonra hatalı sorulara tekrar dönülmeli hala yanlış cevap veriliyorsa konuyu bilen bir arkadaştan ya da öğretmenden destek alınmalıdır.

    7. Derse Hazırlıklı Girmek

    Dersi anlamayı kolaylaştırmak içim bir gün öncesinden işlenecek konu gözden geçirilebilir, konu hakkında bilgi edinilebilir. Ayrıca konu hakkında bilgi sahibi olmak derse daha çok katılmaya yardımcı olacağı için bilgiler daha kalıcı hale gelecektir.

    8. Not Tutmak

    Ders dinlerken ya da çalışırken önemli bilgileri not almak bilginin kalıcılığını arttıracaktır. Notun daha düzenli olması ve zihinde daha kolay depolanabilmesi için renkli kalem kullanmak, şekillerden grafiklerden ve görsellerden yararlanmak gereklidir.

    9. Aralıklı Tekrarlar Yapmak

    Öğrenmenin üzerinden vakit geçtikçe kalıcılığı azalabilir. Bilgileri unutmamak için aralıklı olarak tekrarlar yapmak gereklidir ve yapılan bu tekrarlar sayesinde sınavlara her an hazır halde olunur.

    10. Teknolojiden Uzak Olmak

    Verimli bir ders çalışma ortamında televizyon, bilgisayar, özellikle de telefon olmamalıdır. Sık yapılan hatalardan biri ders çalışırken sık sık telefona bakmak, mesaj yazmak veya sosyal medyada gezinmektir. Ders çalışma süresince teknolojik aletlerle bağlantı oluşturulmamalıdır. Yapılması gereken elzem bir durum var ise mola zamanları tercih edilmelidir.

    Faydalı ve Uygulanabilir Bir Teknik: Cornell Tekniği

    Cornell Tekniği, etkili not tutma yöntemlerinden biri olarak, özellikle öğrenciler tarafından derslerde veya seminerlerde bilgiyi daha iyi anlamak, organize etmek ve hatırlamak için kullanılan bir tekniktir. 1950’li yıllarda Walter Pauk, Cornell Üniversitesi’nde geliştirdiği bu yöntemi, öğrencilerin ders sırasında aldıkları notları daha verimli bir şekilde kullanmalarını amaçlamıştır. Bu teknik, notları daha düzenli ve kolayca gözden geçirilebilir hale getirirken, aynı zamanda öğrenilen bilgiyi pekiştirmeye de yardımcı olur.

    Cornell Tekniğinin Yapısı

    Cornell Tekniği, sayfanın belirli bir şekilde düzenlenmesini içerir. Bu teknik, sayfayı üç ana bölüme ayırarak çalışır:

    1. Not Alanı Sayfanın büyük kısmı, öğrencinin ders sırasında aldığı anahtar noktalar ve detaylı bilgiler için ayrılır.
    2. Anahtar Kelimeler / Soru Alanı Sayfanın sol tarafında, genellikle 5-7 cm genişliğinde bir alan bulunur. Bu alan, öğrencinin ders sonrası anahtar kelimeleri, soruları veya özetlemeleri yazabileceği yerdir.
    3. Özet Alanı Sayfanın alt kısmında, dersin sonunda, öğrenci tüm alınan notları kısa bir şekilde özetler. Bu bölüm, öğrenilenlerin genel bir özeti ve ana noktalarının hatırlanmasını kolaylaştırır.

    Cornell Tekniğinin Uygulaması

    Cornell Tekniğini etkili bir şekilde uygulamak için şu adımları takip edebilirsiniz:

    1. Ders Sırasında Not Alın:

    Sayfanın büyük kısmını (not alanı) kullanarak öğretmenin söylediklerini veya ders materyallerini yazın. Bu bölümde, doğrudan detaylı bilgiler yazabilirsiniz (örneğin, tanımlar, açıklamalar, örnekler, vs.). Gereksiz ayrıntılardan kaçının ve sadece önemli bilgileri yazmaya odaklanın.

    2. Anahtar Kelimeleri ve Soruları Ekleyin:

    Ders bittikten sonra, sayfanın sol tarafındaki küçük alana (anahtar kelimeler/soru alanı) yazdığınız notları gözden geçirin.

    Anahtar kelimeler ve sorular ekleyin. Bu, konuyla ilgili anlamanızı pekiştirebilir ve daha sonra kolayca gözden geçirebilmenizi sağlar. Örneğin, bir terimin tanımını yazdıysanız, tanımın hemen yanına o terime dair bir soru ekleyebilirsiniz.

    Sorular, öğrendiklerinizi sorgulamak ve bilgilerin ne kadarını anladığınızı test etmek için faydalıdır.

    3. Özetleyin:

    Notlarınızı yazmayı bitirdikten sonra, sayfanın alt kısmındaki özet alanını kullanarak, dersin temel noktalarını ve kavramlarını birkaç cümleyle özetleyin.

    Bu özet, tüm dersin temel mesajlarını hızlıca gözden geçirmeyi ve öğrenilenleri pekiştirmeyi sağlar.

    Cornell Tekniğinin Faydaları

    Cornell Tekniğinin sağladığı bazı önemli faydalar şunlardır:

    1. Bilginin Düzenlenmesi ve Kolay Gözden Geçirme:

    Notlar düzenli ve sistematik bir şekilde yazıldığından, öğrenilen bilgiye kolayca ulaşılabilir. Sorular ve anahtar kelimeler, öğrencinin hızlıca konuyu gözden geçirmesini sağlar.

    2. Aktif Öğrenme:

    Bu teknik, öğrenciyi aktif bir şekilde öğrenmeye teşvik eder. Notları alırken ve ardından anahtar kelimeler veya sorular eklerken, öğrenci bilgiyi aktif olarak işlemeye başlar.

    3. Hafızayı Pekiştirme:

    Cornell Tekniği, bilgiyi anlamak ve hatırlamak için etkili bir yöntem sunar. Öğrencinin notları sadece almakla kalmaz, aynı zamanda onları düzenler, özetler ve önemli noktaları tekrar gözden geçirir.

    4. Zihinsel Bağlantılar Kurma:

    Bu yöntem, öğrencilere bir konunun ana fikirleriyle ilgili bağlantılar kurma fırsatı sunar. Sorular yazmak, öğrencinin bilgileri bir arada görmesini ve birbirleriyle nasıl ilişkilendirildiğini anlamasını sağlar.

    5. Sınavlara Hazırlık İçin Etkili:

    Cornell Tekniği, sınav hazırlığında çok faydalıdır. Anahtar kelimeler ve sorularla yapılan gözden geçirme, öğrencilerin sınavda soruları hatırlamalarına yardımcı olabilir.

    6. Bilgiye Derinlemesine Hakimiyet:

    Konuyla ilgili sorular yazmak ve sonra o sorulara cevaplar oluşturmak, öğrencinin dersin derinliklerine inmesini sağlar ve bilgiyi yüzeysel bir şekilde değil, derinlemesine anlamasını teşvik eder.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    WhatsApp Destek